fbpx

Black Friday ako nákupný sviatok

Čierny piatok na nás útočí každoročne počas jesene a predvianočného obdobia z každej strany. Aby to znelo modernejšie a autentickejšie, budeme ho volať Black Friday. Z televíznych, rozhlasových a online reklám sa dozvedáme, že ten „piatok“ už začal a že sa máme tešiť na „skvelé zľavy“. Aký je ale skutočný dôvod pomenovania piatku ako „Black Friday“ a ako veľmi by sme sa naň mali tešiť?

Mnohí obchodníci sa nám snažia prezentovať slovné spojenie Black Friday ako zľavovú žatvu a obdobie zliav, ktoré jednoducho nemôžeme premeškať. Na prvý pohľad lákavé, veď kto by sa netešil zo zľavy na niečo, čo práve potrebuje a využije.

Piatok každý deň

Je naozaj zaujímavé, že naši obchodníci používajú „Black Friday“ niekoľkokrát v roku a počas viacerých dní. Piatok trvajúci niekoľko dní,  alebo týždňov, môže byť naozaj len výmysel marketingových „odborníkov”.
V kolíske marketingových stratégií (v USA) majú na zľavové dni, víkendy a týždne rôzne pomenovania. Black Friday je jedným z nich. Nikto z týchto špecialistov ale neoznačí celé zľavové obdobie ako piatok a nepoužíva Black Friday keď sa to hodí.

Prečo je piatok Friday?

Slovné spojenie Black Friday sa používa už stáročia. Vzniklo omnoho skôr ako v hlave marketéra skrsol geniálny nápad označiť akúkoľvek zľavu a výpredaj „Black Friday Sale“. Niektorí slovenskí marketéri a eshopy vyšperkovali túto myšlienku k dokonalosti, keď sa nám snažia prezentovať Black Friday ako radostné obdobie, na ktoré sa máme niekoľkokrát v roku tešiť, pretože len vtedy si môžeme výhodne nakúpiť. Tento „nákupný sviatok“ je napríklad prezentovaný aj takto: „Black Friday je teda skutočným sviatkom nakupovania a oficiálne štartuje vianočný nákupný ošiaľ.

Prečo Piatok? A prečo čierny?

To, či je piatok sviatok, nás až tak nezaujíma. U nás je sviatok každý deň, kedy si niekto kúpi potrebnú a kvalitnú vec, ktorú naozaj potrebuje. Nevieme sa ale stotožniť s týmto „nákupným sviatkom“ z viacerých dôvoov:

  1. Black Friday je piatok, ktorý nasleduje po dni vďakyvzdania. Nie je to pondelok, nie je v októbri a nie je ani v júni. Je to deň po štvrtom štvrtku v novembri a je to jeden deň v roku.
  2. Black Friday je zaužívané pomenovanie pre významné smutné až tragické udalosti, ktoré sa stali v piatok.

Radosť alebo smútok?

Skutočný dôvod, prečo sa Black Friday spája s výpredajom, sú pravdepodobne tri piatky. Prvý počas jesene 1869 v New Yorku, druhý počas mája 1873 vo Viedni a tretí počas októbra 1929 opäť v New Yorku.

Tieto „čierne piatky“ majú niečo spoločné. Počas všetkých troch takmer skrachovala, alebo úplne skrachovala burza. Vždy po týchto piatkoch začala istá forma finančnej alebo hospodárskej krízy, po čiernom piatku v roku 1929 zavládol vo svete veľký ekonomický úpadok a hospodárska kríza. Niektoré z týchto piatkov mali na svedomí mnoho ľudských životov, či už priamo, alebo nepriamo. Viaceré z nich spôsobili ľudia so zlým úmyslom, špekulanti a niektoré iné, dokonca teroristi.

Krach burzy ale vždy sprevádza výpredaj. Výpredaj akcií, cenných papierov alebo komodít maklérmi a majiteľmi týchto aktív, ktorí sa snažia zachrániť pred úplným krachom. Snažia sa zachrániť svoj majetok a úspory svojich klientov. Samozrejme, nie všetkým sa to podarí a mnohí prídu o všetko. A tento vôbec nie radostný výpredaj je modernou asociáciou na moderný pohľad marketingových špecialistov a ich moderné ponímanie výpredajov.

Aby toho nebolo málo, smútok a tragédie sprevádzali viaceré čierne piatky v histórii:

  • 14. októbra 1881: V Írsku zahynulo počas búrky na mori 189 rybárov.
  • 18. novembra 1910: Pri pochode približne 300 sufražetiek (iniciatíva za práva žien) došlo k násilnému ukončeniu ich pochodu.
  • 12. marec 1993: Bombové útoky v Indii, kedy bolo zranených 1400 ľudí a 317 obetí.

Takže je pre vás čierny piatok ešte stále tým radostným sviatkom nakupovania?

Pre nás nie. Nikdy nebol a ani nikdy nebude. My tento „sviatok“ ignorujeme, pretože naše produkty nie sú niekoľkokrát predražené a sú hodné svojej ceny. Inak to ani nejde, ak si máme vážiť a adekvátne oceniť všetkých ľudí, ktorí sú zamestnaní v niektorej z častí módneho priemyslu. Navyše, sme presvedčení, že keby ľudia zodpovední za chod burzy a burzoví makléri nosili práve veselé ponožky, „nálady na burze“ by prešli s úsmevom a dobrým pocitom, ktorý veselé a kvalitné ponožky prinášaju.

Poďme do prírody

V posledných niekoľkých rokoch sa mnoho predajcov a výrobcov pripojilo k iniciatíve #OptOutside, s ktorou prišiel výrobca športových potrieb a oblečenia REI. Tá má krásny zámer zamieriť počas piatku do prírody a nie do obchodov a spraviť po sviatku vďakyvzdania a výdatnej večeri niečo pre svoje zdravie a svoje telo.

 

Zdroje informácií: rei.com, wikipedia.org

Pin It on Pinterest